-
BETEKENISVOL ONDERNEMEN
HOE BLIJF JE VAN WAARDE VOOR JE MENSEN, JE KLANTEN EN DE SAMENLEVING?
In de afgelopen 15 jaar heb ik met veel ondernemers gesproken. Wat mij altijd enorm aanspreekt is de drive, de passie en de visie waarmee veel ondernemers werken. Waarschijnlijk ben jij (of één van je voorouders is) een onderneming gestart om een verschil te willen maken voor je klanten. Natuurlijk doe je het ook om een gezonde boterham te verdienen maar dat is tegenwoordig alleen duurzaam houdbaar als je echt toegevoegde waarde levert voor je klanten… als de mensen die in je bedrijf werken een waardevolle bijdrage kunnen leveren… en je iets toevoegt aan de maatschappij zonder onnodig gebruik van natuurlijke resources. De uitdaging is om de juiste koers te bepalen en te houden voor je onderneming maar ook voor jou als ondernemer. Hoe zorg je ervoor dat je zelf optimaal in je kracht bent, terwijl je je als ondernemer soms best eenzaam voelt omdat je veel beslissingen zelf moet nemen. Met mijn brede zakelijke ervaring en met de ontwikkelmethodes voor team- en organisatieontwikkeling kan ik mogelijk van waarde zijn als sparringpartner, gids of verbinder. Lees hieronder verder. Je hoeft het immers niet alleen te doen, maar wel zelf!
DE KRACHT VAN JOU ALS ONDERNEMER
Stel je eens voor… dat jij als ondernemer niet meer telkens zelf probeert een oplossing te vinden voor een nieuwe zakelijke of persoonlijke uitdaging. Dat jij door de bomen het bos weer gaat zien. Dat jij je kan richten op datgene wat je de meeste energie geeft en waar je echt in je kracht bent. Hoe mooi zou dat zijn?
Helaas zie ik om mij heen dat voor veel ondernemers dit best lastig is. Zo maar een aantal situaties die ik regelmatig zie.
- De hectiek van alle dag vraagt veel van ondernemers en geeft soms het gevoel geleefd te worden. Als ondernemer heb je immers veel ballen hoog te houden en hard werken zit in je DNA. Tijd om soms even stil te staan in de hectiek van de dag gunnen ondernemers zich niet vaak. Zonde want dergelijke reflectiemomenten kosten wel even tijd maar zorgen daarna vaak voor meer focus van tijd, energie en middelen wat zorgt voor meer resultaat.
- Als je business gegroeid is, komt er steeds meer bij kijken en als je niet oppast, ben je straks vooral bezig met het managen van allerlei zaken in plaats van dat je je richt op datgene waarvoor je ooit begonnen bent. Hoe zorg je ervoor dat je de dingen doet waar je goed in bent en waar je de meeste energie van krijgt?
- Kom ik nog veel toe aan dingen die ik waardevol vind zoals leuke dingen doen met mijn gezin of lekker sporten?
- Ondernemers hebben regelmatig het gevoel er alleen voor te staan en missen een klankbord. De accountant kan veelal goed meedenken over de cijfers, de bankmedewerker kwam er vroeger ook nog wel eens, maar iemand die over meerdere onderwerpen echt mee kan denken ontbreekt bij veel ondernemers.
Stel je eens voor… dat jij een onafhankelijke sparringpartner hebt waar je op regelmatige basis of rondom grote beslissingen laagdrempelig mee kan sparren. Iemand die je echt kent, met je meedenkt en ook zijn netwerk gebruikt om jou met relevante andere ondernemers in contact te brengen. Dat zou je een hoop verspilling van jouw kostbare tijd, energie en talent kunnen schelen… en dus meer winst kunnen opleveren. Zullen we samen verkennen of ik die onafhankelijke sparringpartner mogelijk voor je kan zijn?
JOUW TEAM: ECHTE WINST-MAKERS
Stel je eens voor … dat jouw onderneming echt goed winstgevend is? Winstgevend niet alleen omdat de financiële resultaten goed zijn, maar omdat jullie zorgen dat jullie echt toegevoegde waarde leveren voor je klanten, jullie goed samen-werken waarbij iedereen in zijn of haar kracht is en jullie een waardevolle bijdrage leveren aan de community waarin jullie actief zijn met respect voor de aarde en onze volgende generaties?
De praktijk is vaak weerbarstiger en menig ondernemer worstelt met vragen als …
- Hoe versterken we onze klantrelaties en vergroten we onze klantloyaliteit?
- Hoe zorgen we er voor dat we ook in de toekomst relevant blijven voor onze klanten en echt toe doen? Hoe verbeteren, veranderen en vernieuwen we genoeg?
- Hoe haal we met elkaar nog meer uit onze samenwerking en elkaars capaciteiten en talenten? Hoe worden en/of blijven we een succesvol team?
- Hoe stimuleer ik het ondernemerschap van mijn mensen? Dat ze eigenaarschap voelen, hun verantwoordelijkheid en dat ik niet meer degene ben die steeds dingen moet aankaarten en aanjagen?
- Hoe zorg ik ervoor dat we de juiste mensen aan ons verbinden?
- Hoe kunnen we een waardevolle bijdrage leveren aan onze omgeving?
- Wat is de koers waar we ons op willen richten met zijn allen de komende periode?
Aan de hand van een oriënterend gesprek ontdekken we waar voor jullie meer echte winst te realiseren is. Indien gewenst kunnen we een nadere verkenning doen middels bijvoorbeeld dialogen met medewerkers en stakeholders of met behulp van een bedrijfsscan gebaseerd op de unieke Echte Winst-Makers Formule. In veel gevallen gaat het om de koers die jullie willen varen en om de mensen in en rond je organisatie, die de sleutel zijn naar meer echte winst. Elke situatie en vraagstuk is uiteraard uniek en heeft een eigen verhaal. De aanpak waar we kiezen is maatwerk gericht op jouw vraagstuk en waar voor jou en je medewerkers de meeste winst te behalen is. Wil je meer weten, schroom niet om contact op te nemen en jouw verhaal te delen. Alleen zo kunnen we ontdekken of en hoe we van waarde kunnen zijn voor elkaar.
DE KRACHT VAN HET NETWERK: SAMEN LEREN
Andere ondernemers zijn vaak een waardevolle adviseur voor een ondernemer die met een vraagstuk rondloopt. Mogelijk heeft zij of hij eerder met het vraagstuk te maken gehad of kent hij iemand die dat aan de hand heeft gehad. Ik heb vele malen in de praktijk gezien dat ondernemers zo snel grote stappen hebben kunnen zetten. Ook heb ik gezien dat hier nog veel winst te behalen valt voor ondernemers. Binnen Rabobank heb ik mij drie jaar lang ingezet om ondernemers 1-op-1 en in groepsverband te verbinden en de waarde van het netwerk (het sociaal kapitaal) optimaal in te zetten. Voor een optimaal resultaat is het natuurlijk wel belangrijk dat je de vragen durft te stellen waar je echt mee zit en om dus je kwetsbaarheid te tonen. Durf jij dat aan? Wellicht is één van de programma’s waar ik als partner bij betrokken ben dan wel wat voor jou:
Echte Winst-Makers Challenge
Action Board programma